Bramy garażowe to nie tylko zamknięcie garażu, budynku warsztatowego, przemysłowego, magazynu, ale coraz częściej uzupełnienie i ozdoba elewacji oraz ważny element systemu izolacji termicznej budynku.
Do garaży sąsiadujących z pomieszczeniami ocieplanymi stosuje się bramy ocieplone. Warstwę termoizolacyjną stanowi w niej styropian lub pianka poliuretanowa, a pokrycie od strony garażu zrobione jest z tworzywa sztucznego lub blachy. Nowoczesna brama garażowa coraz częściej dopasowywana jest do konkretnej elewacji, drzwi wejściowych, stolarki okiennej. Dlatego producenci bram poszerzają ofertę o nowoczesne drzwi wejściowe, a stal zaczyna być materiałem, który skutecznie zaczyna przechodzić z działu umownie nazywanego "ślusarką budowlaną" do "stolarki budowlanej".
Ze względu na sposób otwierania i budowy bramy dzielimy na:
bramy uchylne - składają się z:
Płyta może być pokryta profilowaną blachą stalową albo wypełniona drewnem.
Do garaży sąsiadujących z pomieszczeniami ocieplanymi stosuje się bramy ocieplone. Warstwę termoizolacyjną stanowi w niej styropian lub pianka poliuretanowa, a pokrycie od strony garażu zrobione jest z tworzywa sztucznego lub blachy.
bramy segmentowe - składają się z kilku połączonych segmentów, które przy otwieraniu i zamykaniu przesuwają się w prowadnicach górnych lub bocznych. Pojedynczy segment to stalowa rama, wypełniona blachą lub drewnem. Produkowane są też bramy ocieplane. Segmenty połączone są za pomocą zawiasów. Maja po dwie pary rolek, dzięki którym brama jest dokładnie i cicho prowadzona po szynach, umieszczonych w ramie ościeżnicy i pod sufitem garażu. między segmentami znajdują się uszczelki, które ograniczają ucieczkę ciepła. Bramy segmentowe, podobnie jak uchylne, mogą być wyposażone w świetliki.
bramy rolowane - składają się z paneli aluminiowych lub stalowych wypełnionych materiałem termoizolacyjnym. Podczas otwierania zwijają się podobnie jak roleta okienna do kasety umieszczonej nad wjazdem do garażu.
Zależy nie tylko od zasobności portfela i gustu, ale też konkretnego garażu. Przykładowo, w garażach dwustanowiskowych, możemy zamontować jedną dużą bramę lub dwie mniejsze, ale musimy pamiętać o tym, że:
Zapewni za to większy komfort wjeżdżania i wyjeżdżania - brak słupka oddzielającego dwie bramy standardowej szerokości. Należy pamiętać, że dla jednego samochodu nie może być węższa niż 2-3 metry, dla dwóch powinna mieć co najmniej 5 metrów szerokości.
Bram nie montuje się w garażu w stanie surowym.
Bramy uchylne
Bramy segmentowe i rolowane